Det ösregnade…


… medan jag vandrade omkring i Sveriges vackraste stad och försökte berätta för mina tyska gäster om denna underbara stad, som ligger sydligast av alla (med undantag för Trelleborg).

Men jag är så glad att gästerna tyckte om vandringen ändå och att de lärde sig något nytt om det okända grannlandet som förknipas bara med älgar, IKEA och numera Inga Lindström (Vad? Aldrig hört namnet? Inget konstigt med det: I det verkliga livet heter hon allt annat än Inga Lindström. Hon är stor manusförfattare i Tyskland som skriver manus till romantiska filmer förlagda till Stockholm och Skärgården – men på sin meritlista har hon också manusen till riktigt bra filmer. I morgon är det säkert dags igen för en Inga Lindströmfilm, nej jag kollade precis på ZDF: Det var det inte alls!)

Men med andra filmer förknipas Sveriges vackraste stad: Kurt Wallander, en stor kändis i Tyskland. Denna grupp visste också allting om Kurt och Linda. Nu vet även jag hur Kurt kunde jaga telefonkatalogen i luften på Stickgatan i Ystad.

One Response to Det ösregnade…

  1. mischpokenkönig skriver:

    Nej, att läsa var inte min stora sida. Precis har jag sovit färdigt framför tv:n och Inga Lindström…

Kommentera

