Dagens postissida på Sydsvenskan är höjdpunkten för närvarande


Signaturen -baaah skriver om sitt förhållande till sin judiske pappa, om att tvingas till bönen vid bordet, att hon inte tillåts gå ut på fredagar osv. I och för sig inget att säga om at hon känner som hon beskriver: Jag kan gott tänka mig att vissa barn kan uppleva det på det här sättet, och jag tycker inte alls att man får tvinga barn till bön men man får väl förvänta sig att barn i den åldern, 13, får äta tillsammans med föräldrarna. Och om föräldrarna ber så får barnet acceptera det lika så som föräldrarna får acceptera att barnet inte gör det. Det är verkligen trist att du upplever det som du beskrev i insändaren.

Problemet är inte det: Probemet är att en tidning i dessa dagar när stämningen är så pass upphetsat publicerar en sådan postis, till och med okommenterat. Ännu värre om det skulle visa sig att det hela skulle vara en fejk vilket jag utgår ifrån eftersom jag inte känner till någon familj som det som sägs i denna postis kunde passa på!

Hur mycket naivitet finns i den svenska tidningsvärlden eller är tidningen rädd för sin största läsarkrets?

Och det är ju inte första gången: För ett par dagar sedan skrev samma tidning om boken Jossel Rakovers samtal med Gud, en bok som jag själv äger och har läst. Rubriken till texten lyder: En lysande lögn. Bra jobbat! Man kan bara hoppas att de som läser artikeln antingen läser den klar eller inte alls.

Hur osensibel får man vara som journalist?

Eller är det kanske jag som är naiv? Eller är jag hypersensibel, kanske pga min tysk-judiska bakgrund?

För min del var dagens den sista Sydsvenskan jag läste. Det lovar jag!

Kommentera

