Business as usual


En fredagsmorgon på järnvägen

För en gångs skulle jag vara ute i god tid för att komma till Helsingborg. Där skulla jag ha den tiden jag behöver för att kunna klarbereda min lektion. Dagen började med att jag var även på stationen i god tid, fastän tåget som hade för mig att ta precis hade lämnat stationen. Nästa tåg skulle gå om 20 minuter.

Men då kom Obama! Nej, inte till Lund utan till Köpenhamn för att heja på Chicago i OS-urvalet. Men till följd av detta var det lite småkaotisk på skånska järnvägsstationer eftersom tågen från Köpenhamn hade förseningar, inte mycket, men det räckte för att ställa till. Mitt tåg kom också från Köpenhamn med – bara – tio minuters försening.

Men detta gjorde att jag kom till Helsingborg senare än jag hade planerat, men tackolov tidigt nog för att göra det sista. Detta efter ett ofrivilligt dop i regnvattnet på vägen till skolan…

Men för att undvika att drabbas av flera Obamabesök i Köpenhamn med påfäljande trafikstörningar i Skåne – och det lär bli en hel del sådana i höst – samt av de vanliga trafikstörningar i samband med två snöflingor på spåret och lite blåst i luften funderar jag faktiskt om att saddla om…

Vi får se hur dagen slutar.

Fast jag vet redan: Med Shabbes och Sukkes! Gut jontef och Gut shabbes!

Kommentera

