Irriterande…


…är nog att vissa gäster störs av en liten davidsstjärna på rockuppslaget.

Som jag fick erfara idag fanns det de senaste veckorna klagomål av tyska turister i de bussarna jag brukar guida i Malmö. Dessa klagomål handlade inte om mitt uppträdande, inte ens om det jag sa under guidningarna. Där fanns det inga anmärkningar på. Folk klagade på att jag hade en liten davidsstjärna på mitt rockuppslag i vintras. Folk uppfattade detta som utmanande.

I min sista buss jag guidade häromdagen fanns det ett ryskt-judiskt par som redan innan jag fick veta detta bekräftade att det fortfarande finns mycket antisemitism i Tyskland. Jag menade då att det väl inte vår så illa. Nu vet jag bättre.

Jag hade aldrig trott att en liten stjärna skulle kunna reta folk mellan 50 och 70. Men var det inte gamle Heine som redan sa i mitten av 1800-talet:

Ein guter Jude ist unsichtbar.

En bra jude är osynlig.

One Response to Irriterande…

  1. Wojciech Urniaz skriver:

    Jo, men i Tyskland brukade man gilla andra grannar ocksa:
    ”Jeder Schuss ein Russ, jeder Tritt ein Brit, jeder Stoss ein Franzos”.
    Hade du haft annat tecken pa rockuppslaget, som inte var svenskt eller tyskt och pa sa satt horde till sammanhanget, hade nog samma turister kant sig retade anda.

Kommentera

