Arbetslös och brödlös


Sedan januari är min fru nu arbetslös, men hon har inte sett en enda krona i ersättning ifrån arbetslöshetskassan. Detta ledde mig till att skriva nedanstående:

När, tror ni, skulle det vara läget att utbetala arbetslöshetsersättningen? När folk är arbetslöshet eller när folk har dött av svält pga att man inte kunde handla till sig maten. Jag önskar ingen att hamna i samma sits som vi just nu hamnat i, men om detta skulle hända er på alfakassan kan jag bara hoppas att ni tar hand om er själva på samma sätt som ni gör med oss just nu.

Tack och lov söker hon aktivt jobb och har hittat det ena eller andra vikariatet på olika ställen (och jag virvlar också häcken av mig med fem olika arbetsgivare) så att helt brödlösa är vi inte (än).

Men om detta här är ett socialt system som duger ska jag framöver heta August.

Kommentera

