Märkliga brev en vanlig onsdag


Ibland får man märkliga brev:

Med stor intresse tog jag idag del av fyra(!) brev från en inkassobyrå, två till mig och två till min fru ang fakturor som vi hittills inte har betalt tillfullo. Breven gällde två olika ärenden, och var och en av oss fick var sitt brev i varje ärende.

Intressant i sammanhanget var att breven innehöll fyra stycken fakturor som handlade om samma ärenden, men innehöll olika siffror.

Nu undrar jag om inkassobyrån är ute efter att fånga dumskallar vilket då skulle innebära att den som känner sig skrämd av breven skulle betala alla fyra fakturor för att bli av med kraven. I så fall skulle de helt enkelt få dubbelt betalt. Ett bra sätt att tjäna pengar! Jag ska ta detta till mig och jobba på samma sätt i framtiden.

Jag tycker att detta är ett väldigt märkligt sätt att kräva sina resp sina kunders pengar. Och jag vill veta klart och tydligt vilka summor som gäller att betala innan vi över huvud taget fortsätter att betala.

Dessutom borde ni tar hänsyn till att även vi är era kunder. Om alla vi skulle betala våra fakturor i tid hade ni allihopa varit arbetslösa. Vi förväntar oss därför ett sätt att agera som å ena sidan genomskådligt för oss och å andra sidan inte förnedrande där man anser oss vara lite dumma.

I parentes vill jag bara tillägga: Att vi hittills inte har betalt beror inte på att vi inte ville. Skälen ligger i att vi hittills inte hade tillräckligt med pengar för att kunna betala detta; när vi anmälde våra barn till dessa kurser utgick vi också ifrån felaktiga premisser – men det är en annan historia.

Kommentera

