Som ett brev på posten


Måste man tvunget stå ut med att folk kallar en för jävlajude nu här i Lund också, till och med vid lunchtid mitt på Skomakaregatan efter att ha visat sitt ansikte offentligt i ett judiskt sammanhang i Sydsvenskan?

Så skedde det i alla fall för mig för en dryg halvtimme sedan, när en kille av sydländskt utseende skrek just dessa ord tvärs över den här lilla idylliska gatan mitt i lilla, trygga Lund.

Jag gjorde jo inte något större väsen av det, men jag tänker å andra sidan inte heller sticka under stolen med att jag inte vill ha det så och att vi alla har ett ansvar för att detta inte får bli så i det här landet.

One Response to Som ett brev på posten

  1. […] där det sätts likhetstecken mellan judar och Israel och det som kallas irsaelkritik blir till israelhat och vanlig antisemitism som man kan uppleva i mindre och större utsträckning runtom i staden och utanför denna, inte minst på grund av vinklad och […]

Kommentera

