Efter snart femton år…


…har jag ännu inte knäckt sjukvårdskoden i Sverige. Jag får ångest när jag blir sjuk och jag ska vända mig till sjukvården. För barnen vet jag ungefär hur det går till men för mig själv – ingen aning.

Så hände det mig imorse att jag skulle söka läkarvård på en klinik som jag trodde att jag var listat på. Jag brukar inte vara sjuk och söka upp läkarvård, men denna gång kände jag det var dags. Men det är just därför har jag tappat kontrollen över var jag var listat helt enkelt.

Jag vände mig alltså till den kliniken som jag trodde jag var listat på, sa i receptionen att jag var listat och berättade vad som hänt osv, väntade sedan en stund tills en sjukskötare (såklart ingen läkare) kom, lyssnade på vad jag hade för besvär för att sedan slå fast att jag ju inte var listat här och han därmed inte kunde hjälpa mig. Punkt. Slut.

Nu sitter jag, ytterligare en gång avskräckt av den svenska sjuka vården, och ser allt det bekräftat som jag brukar berätta för mina gäster när jag är ute och guidar: Kom gärna hit, landet är vackert och stort. Det finns gott om plats för alla. Men bli aldrig sjuk!

3 Responses to Efter snart femton år…

  1. Wojciech Urniaz skriver:

    Som det allmänt är känt är det mycket skönt att bli sjuk i polska folkrepubliken till exempel. Då packar man ner och reser till svenska folkrepen för att bli repat där. På ett mindre sjukt sätt alltså. Om man tittar på kartan utgör de enas golv taket för de andra.

  2. jesteric skriver:

    The same procedure as every time…. När jag kom till nästa ställe igen nu på kvällen, som gubben imorse rekommenderade mig att göra eftersom jag ju inte var listad på hans ställe, fick jag samma upplevelse som innan: Istället för att få hjälp fick jag förklara mig varför jag kom nu och inte tidigare. De gör ju inga utredningar osv osv. Men varför måste alltid förklara mig istället för att den vården / service som jag också betalar för med riktiga pengar?

Kommentera

