En tanke som slog mig igår…


…när jag läste i Sydsvenskan att man har lagt grundstenen för en ny moské i Malmö som ska ligga precis intill den nya makedoniska kyrkan vid Danska vägen: Är detta bra?

För att bara förtydliga:

  • Jag har ingenting emot att en ny moské byggs i Malmö eller någon annanstans. Jag har ingenting mot islam i sin helhet heller sålänge jag som jude får också leva här i landet ostört.
  • Tvärtom jag välkomnar multikulturaliteten och multireligiösiteten i samhället för jag tycker att det berikar oss alla så länge inte en vill ta över allting och därmedf förstöra för alla de andra – precis som på ett vanligt dagis.

Men jag har lite små farhågor om just detta:

  • Är moskébyggarna och de som ligger bakom bygget och finansierar det med på vår resa mot ett friare, öppnare, mera demokratiska samhälle i Sverige och Europa?
  • Är platsen verkligen bra valt?

Jag vill inte vara en glädjedödare, men man får väl undra…

2 Responses to En tanke som slog mig igår…

  1. Wojciech Urniaz skriver:

    ”Jag har ingenting emot om …” indikerar en vilkorlig kärlek till Islam, vilken den enligt Bibeln inte skall vara. Profeten Paulus skriver i 1 Korintierbrevet 13: ”Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.”

    • jesteric skriver:

      Älskar, inte älskar… det är inte frågan. Jag tolererar islamen. Jag accepterar om någon är moslem eller kristen, buddist, ateist eller vad vet jag, tror på Mohammeds eller Jesu eller vems budskap som helst. Men jag vill ha rätten att vara den jag är. Den rätten kräver jag inte bara för religiösa grupper, men även för alla andra minoriteter, nationella, sexuella…, för handikappade, för oss alla. Friheten är alltid den andres frihet. De orden tillskrivs Rosa Luxemburg. De är även mitt credo.

Kommentera

