Jag blir tokig


Idag ringde jag arbetsförmedlingen, skulle bara få information om det har fattats något besut i ett ärende som berör min fru.

Jag fick inget svar med hänvisningen till att informationen av sekretesskäl inte kunde lämnas ut till mig eftersom jag inte var min fru. Frågan gällde bara ett Ja eller ett Nej, inte vad som har beslutats i detalj, men, nej, inget svar… Om jag hade haft en kvinnlig röst hade det inte spelat någon roll, då hade jag fått all information jag önskade. Är detta inte märkligt?

Å andra sidan har vem som helst tillgång till alla mina uppgifter via en offentligt tillgänglig hemsida där man inte enbart hittar min address, telefonnummer och födelsedag samt mitt engagemang i firmor mm utan också, mot en liten avgift, om mina inkomstförhållande. På detta vis skyddas min integritet i  Sverige…

Intressant i sammanhanget kanske att man på wikipedia inte hittar någon artikel som behandlar detta ämne på svenska utan enbart på arabiska, engelska,  italienska, tyska, ungerska och vietnamesiska. Vad må detta tyda på?

Kommentera

