23 år senare


Jag har alltid varit en politisk människa, uppfostrat i en familj där båda föräldrar inom möjligheternas ramar i dåvarande DDR var politiskt aktiva. Det var också den tiden då jag var med i östtyska FDJ och senare även i några år i SED. Efter Die Wende 1989/1990 lämnade jag det som var kvar av detta parti vars reformförsök grep inte långt och många av de gamla medlemmarna stannade kvar i partiet. Att jag lämnade hade då utöver en politisk även en praktisk grund: Jag flyttade och tappade då sammanhanget – och sökte inte heller det. Prioriteterna sattes någon annanstans, utbildning, arbete på fritidsgård med ungdomar, familj och flytt till Sverige 1997.

Väl anlänt till Sverige gällde det att hitta sig tillrätta i livet i det nya landet som skulle vara hemlandet under en viss oviss tid; vi talade då om sju år. Nu har vi varit här i snart sexton, och valde nu att stanna för gott – om omständigheterna tillåter. Och då är det bara naturligt för mig att jag engagerar mig även politiskt igen.

Senast händelserna i Malmö år 2009 var avgörande då jag förstått att även här inte allting är gyllet som glänsar. Valet av rätt parti tog dock fyra år… eftersom familjen och arbetet – eller rättare sagt sökandet efter denna i lärarlegitimationens skugga – hade företräde.

Men nu small det till idag. Efter att ha träffat en rad intressanta människor och en till senast idag tog jag steget ut och ansökte om medlemskap i ett svenskt parti. Du får gissa i vilket…

(Och det första jag fick hemskickat omedelbart efter att jag hade ansökt var…. BINGO! …. ett online-avis för medlemsavgiften. Först efter att ha betalt det får man vara med i leken… Men sådana är nog spelets regler.)

Kommentera

