7 gånger 7


Vissa traditioner fastslår att livet går i sjuårscykler, vilket innebär att livet förändrar sig efter varje sjunde år. I så fall borde 49 vara förändringarnas ålder.

I och med detta tycker även jag att saker och ting behöver förändras nu. Och varför inte börja direkt på sin 49-årsdag.

Jag har nämligen fått en inbjudan till ett evenemang som ett politiskt parti anordnar i Eslöv just den kvällen, och eftersom jag redan i våras anmälde mitt intresse att vara med och hjälpa till att förändra och förhoppningsvis förbättra Lund, Sverige och Europa borde det nu vara dags att gå med på detta evenemang.

Dock så är det ibland i livet att detsamma ställer krokben på en. I mitt fall är det nog så att jag har familj. Och angående familjen ska det inte ske någon större förändring gentemot det senaste två, två och en halv sjuårsperioderna: Familjen kommer även i fortsättningen vara viktigast. Det är därför jag uteblir från detta evenemang och firar istället med familjen…

Vad jag däremot kan göra är nog att lämna mina synpunkter kring dagens ämne – Kollektivtrafik och regional tillväxt.

Det här är ett brinnande ämne och jag har under de senaste månaderna mer eller mindre frivilligt varit tvungen att leva med kollektivtrafiken i Lunds stad. Och jag måste medge att jag vid vissa tillfällen hann gå i väggen för den.

Till saken hör också att jag bor på Mårtens fälad ett område som inte kan kallas för vara välsignat med kollektivtrafik. Från mitt hus finns det fyra stycken busshållplatser som ligger åt alla fyra hörn. Hinner man inte till bussen på en hållplats hinner man inte heller till nästa eftersom det är för långt att springa från A till B. En resa till Malmö C tar minst en timme, en halv timme till stationen Lund C plus tio minuter med tåg. Resten är väntetider på olika ställen.

  • Problem nr 1: Tidtabellen passar oftast inte riktigt ihop. Så avgår ettan och sexan nästan alltid nästan samtidigt från stationen, vilket gör att man oftast missar två möjligheter på en gång att ta sig vidare från stationen. 166:an underlättar ibland. Men att på morgonen ta cykeln till en busstation och sedan fortsätta med buss är i regel omöjligt eftersom det är som sagt fyra olika hållplatser inom räckhåll och knappt någon gemensam.
  • Problem nr 2: Sexan är rena rama stadsrundturen. Jag skulle vilja se att man förkortar restiderna för busslinjerna genom att lägga sträckorna genom eller runt bostadsområden mera raka än vad det nu är fallet. Pensionärslinjen 11 har nu ställts in, men nu har Mårtens fälad ytterligare en busslinje mindre. Varför skaffar man ingen runtlinje? På detta vis kunde man också koppla östra Lund med Gastelyckan och Norra fäladen utan att bli tvungen ta omvägen genom staden.
  • Problem nr 3: Det finns för lite direkta mötespunkter där linjerna träffar varandra utan att man behöver springa runt och ta sig långa sträckor till lika linjer. Ett typiskt exempel är stationen där man får leta runt efter sin buss.
  • Problem nr 4: Pendeltrafik från byarna eller områden vd stadens utkant. Det finns inga vettiga parkeringar i närheten av busshållplatser varifrån det kanske avgår fler än bara en linje. Typiskt exempel: Höjdpunkten. Det finns en, t o m gratis pendelparkering. Men därifrån är det långt att springa till hållplatsen Höjdpunkten med många avgångar mot centrum resp Malmö och Södra Sandby – sålänge det är vardag. Till sexan och ettan är det alldeles för långt. Skulle det vara en idé att skaffa pendelparkeringar i direkt anslutning till busshållplatser med många linjer, kanske t o m där parkeringsbiljetten gäller som bussbiljett eller vice versa?
  • Problem nr 5: På helgen och på sommaren är det nästintill omöjligt att ta sig in till staden eller till Malmö inom rimlig tid. Har man missat en buss är det långt till nästa. Vissa linjer försvinner helt och hållit, däribland 171:an som annars är ett givet val vill man komma till Malmö.
  • Problem nr 6: Jojokortet är visserligen en bra idé, men ett problem är att den måste laddas med 200 kronor varje gång. Det här är inget problem för den som har pengar, men sitter man och vrider och vänder på varenda krona är det ett problem att vaska fram 200 bara för att ens barn ska åka till idrotten någon gång. Att inte kunna betala på bussen medför ibland stora problem.
  • Problem nr 7: En stor besvikelse är ungdomskortet Jojo Fritid. Den gäller vardagar från kl 17 till 6 samt hela helger. Vad är tanken bakom denna? Ett barn, säger vi en tolvåring, som ska efter skolan åka till musikskolan som börjar kl 15, vad gör det? Och en ungdom som kan festa till k 6 på morgonen får stå ut med att den får betala som en vuxen om den festar som en vuxen, tycker jag! Jojo Fritid behövs mellan kl 15 eller t o  14 till kl 21, möjligen 22. Vill man vara ute hela natten, så varsågod betala fullt pris.

Sju problem med Skånetrafiken och det är visserligen långt ifrån alla…

Annonser

One Response to 7 gånger 7

  1. Mats Persson skriver:

    Jag håller med dig om att linjenätet i Lund inte är så tydligt som man kan förvänta sig. Sedan i höstas pågår en översyn av linjerna och redan i december i år kommer vissa linjer att ändras något. När det gäller linje 1 och 6 kommer det att bli fler turer på kvällarna. Det kommer att bli fler avgångar av stadsbussar och regionbussar till och från Lund nästa år.

    Tanken bakom det s k fritidskortet är att man som ung ska kunna åka till fritidsaktiviteter och träffa vänner med hjälp av kollektivtrafiken till ett rabatterat pris. Många elever har ett skolkort, som deras kommun betalar för, eftersom kommunen har ett ansvar för sin elever. Skolkortet gäller för resor till och från skoan är tanken. Man kan naturligtvis alltid diskutera när fritidskortet ska börja gälla och det är möjligt att det finns anledning att ändra tiderna för fritidskortets giltighet.

    Jag håller helt med om att det behövs fler betalmöjligheter i kollektivtrafiken. Därför har vi tagit beslut om ett s k kontantkort som man kan ladda med valfritt belopp. Anledningen till att det finns en gräns på 200 kr på Jojo reskassa är att det är ett lojalitetskort, ett kort till den som reser en hel del och som därmed får en rejäl rabatt. Sedan en tid tillbaka är det också möjligt att betala direkt i Skånetrafikens reseplanerare i smarta mobiltelefoner.

    Ja,fler pendelparkeringar är en strålande tanke. Jag tror det är jätteviktigt, eftersom en del människor bor på ett sätt där det inte är möjligt att åka tåg/buss hela sträckan, men likväl delar av resan. Lunds kommun arbetar med detta som en viktig del i planeringen av Lund, men jag tror att det kan bli ännu bättre.

    Med vänlig hälsning,
    Mats Persson ( FP)
    Regionråd och ordförande Kollektivtrafiknämnden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: