Kära freds- och palestinavänner!


(Själv är jag också fredsvän och försöker jämnt bevara freden i det lilla där jag går och står, vilket inte alltid är så enkelt. Jag har inte heller någonting emot Palestina som stat eller palestinska araber som människor. Men jag är jude och israelvän, och detta med hela mitt hjärta. Och den nuvarande situationen gör att jag är gråtfärdig dag ut dag in, inte enbart för offren för raketerna i Israel och för de israelerna som dog de senaste veckorna i raketanfall och strider, utan även för de civila palestiniernas skull som lider mest av det här.)

Men jag har en fråga till er som är uttalade freds- och paletinavänner:

Vad skulle Israel har gjort för att undvika denna situation som råder nu? Vad skulle du ha gjort?

Innan du svarar ber jag dig dock gå bort från hemlagade nyheter à la Aftonbladet eller SVT. Läs istället israeliska och palestinska källor, andra internationella källor och gå lite tillbaka i tiden medan du surfar in på resp nyhetssajt. Jag skulle rekommendera israeliska ynetnews.com eller palestinska maannews.net. Dessa båda sidorna finns på engelska. maannewsynetnews Läs och begrunda. Tacksam för svar.

Kommentera

