Sieg Heil! i en skånsk småstad eller Hur står det egentligen till med toleransen, rasismen och främlingsfientligheten?


Publicerar några tankegångar som slog mig häromdagen i en skånsk småstad:

Med stor glädje läste jag idag att det har ägt rum en manifestation mot främlingsfientlighet och rasism i kommunen i dagarna. Detta tycker jag är en tydlig signal. Och även att inte alla sd-väljare per automatik stämplades till rasister är en bra signal. Att folk röstar som de gjorde måste också ha sina skäl, detta är alldeles rätt.

Jag undrar om i manifestationen också har deltagit barn och föräldrar från stadens skolor. För där finns givetvis en omvänd rasism bland vissa invandrarbarn. Detta märkte jag första dagen jag var på en av skolorna när en av eleverna tog reda på att jag var jude (och det gjorde han eftersom jag går med kippa och eftersom han rakt ut frågade mig om jag var jude, vilket jag besvarade med Ja) sprang han genom hela huset och skrek för full hals ”En jude, en jude!”. Jag var jo inte helt oförberett och visste vad som skulle kunna komma…, men ändå var jag förvånat att detta hände omedelbart efter att jag hade gått genom dörren – liksom. Jag tog detta som yttring av nyfikenhet eftersom han förmodligen aldrig sett någon som kallar sig för jude och jag kan helt klart förstå detta.

Veckan därpå såg han mig och skrek igen: ”Han är jude!!!!” Då gick jag till honom och undrade om han hade något problem med detta, viket han förnekade – och jag trodde att det därvid kunde stanna…

Men i förrgår, när jag lämnade skolhuset, stod han där igen. Och när jag gick förbi så hörde jag honom mumla igen ”…juden…”. Jag gick till honom och pratade lite med honom. När jag hade vänt mig om igen och hade gått några meter, hörde jag bara orden ”Sieg Heil!” som jag dock inte reagerade på eftersom jag förstod att det inte var samma person som sa det, utan en flicka. Och jag hade varken tid eller ork att ge mig in på den diskussionen just då. Men detta ”Sieg Heil!” är nog dubbelt kränkande för mig, både som jude och som tysk.

Jag berättar detta för att jag undrar om det under manifestationen också talades om invandrarnas skyldighet att acceptera vårt samhälles stora ramar, dvs demokrati, tolerans, likvärdighet, religionsfrihet mm. Att denna acceptans saknas på sina håll är nog ett av skälen för sd:s framgång.

Hoppas vi kan gemensamt göra något åt detta grasserande feber i våra städer och annan stans som yttrar sig inte enbart i fler sd-röster utan även i våld mot polis, mot folk som tycker annorlunda, mot folk som har andra traditioner än en själv, inte minst mot folk som synliggör att de är judar.

Kommentera

