Agardh är död. Länge leve Agardh?


I måndags lämnade jag min arbetsplats på Carl Adolph Agardhgymnasiet tidigt på eftermiddagen. Jag lämnade denna före detta trygga oas i all hast, sprang liksom ifrån den rådande där depressiva stämningen en vecka efter att skola hade fått dolkstöten av sin huvudman rakt in i hjärtat. Folkuniversitetet hade nämligen den 21 september 2014 beslutat om att lägga ner skolan vid innevarande läsårets slut. Beslutet meddelades skolans lärare av chefen för FU Syd, Annika Dolk, den 6 oktober, två veckor senare.

Beslutet träffade inte enbart skolan rakt in i sitt hjärta utan även lärarna, eleverna, föräldrarna. Allt i allt minst 200 personer som träffades av en blixt från klar himmel. På tisdagen då elever och föräldrar fick ta del av beslutet var inte skolan sig lik längre. Elever och lärare i chock tog sig igenom korridorerna. Glada skratt som man vanligtvis hörde avlöstes av bittert gråtande. Vissa sjönk ner i depression omedelbart på plats.

Ingenting som stiftelsens styrelse kunde förutse. Som man sa till lärarna under mötet på måndagen så hade man lagt ner en skola i Växjö innan där det inte hade behövts några stödåtgärder. Varför skulle de behövas här? Lärarna uppmanades av styrelsen att agera som vuxna och tar hand om eleverna påföljande dagen när de skulle få veta den beska sanningen om skolans nedläggning. Det gjorde lärarna också, bet ihop och tog emot eleverna i all sin hopplöshet, i all sin rädsla inför en framtid som de inte visste längre hur den skulle kunna se ut: Var ska jag ta vägen? Finns det en skola som kan ta emot mig? Kommer jag trivas med min nya skola? Hur är det med mina kompisar?

Jag minns en flickas ansikte när hon kom ner från Stora vinden, skolans största sal, där hon liksom sina klasskompisar fick beskedet. Hon, en ambitiös tjej, som jag känner sedan barnsben då hon satt under grundskolans klass 1 tillsammans med min påg på muren under rasterna och filosoferade, hon grät, var helt förstört, visste inte vart hon skulle ta vägen. Blixten från den klara himlen där hon inte sett ett enda moln hade träffat henne in i benet. När jag såg henne, den annars så glada flickan, när hon grät och knappt kunde hålla sig började även jag bli vått om ögonen.

Denna tisdag skickades eleverna hem efter beskedet. Lärarna kunde inte ta hand om dem chockerade som de var. Styrelsen var inte på plats för att fånga upp detta. Styrelsen bara hade slängt in sin atombomb i en fungerande skola, en av Lunds bästa gymnasieskolor och sedan stuckit. Ingen syntes till mer än till själva mötet då beslutet medgavs eleverna.

De kanske själva var chockade av reaktioner som deras agerande utlöste bland elever och lärare. Men eleverna hade inte den blygaste aningen om att skolan över huvud taget skulle befinna sig i en ekonomiskt ansträngd situation. Och lärarna som visste om att skolan ekonomiska läge var komplicerat kände sig ändå trygga med skolans situation i och med att Annika Dolk senast i april i år hade lovat, till och med två gånger och efter efterfrågan, att en nedläggning av skolan inte skulle vara aktuell. Istället pratades om en femårsperiod där ekonomin för skolan skulle vända, man pratade om ett nytt program, ekonomiprogrammet som skolan av Skoverket hade fått tillstånd att bedriva för bara någon vecka sedan. Stämningen var avslappnad, optimistisk. Alla såg emot ett bra nytt läsår 2014-2015 som skulle öppna upp för ytterligare ett nytt därefter…

Men när skolan skulle börja i augusti var det elever som uteblev. Av dem 25 plasterna per klass som stod till förfogande hade det fyllts mindre än 20. Men budgeten var, som det visar sig nu, beräknat på det maximala antalet elever som kunde tas in, ingen marginal alls…

Då bestämde man sig för att lägga ned skiten…

10689598_10203668782373505_1825952345956225457_n

Kommentera

