Ett intressant inlägg i flyktingdebatten


Idag läste vi i min undervisning en text om en volontär. Frågan uppkom om eleverna kunna tänka sig att ställa upp som volontär. En flicka med palestinska rötter sa Nej jag kommer inte ställa upp som volontär. Jag undrade varför. Ja, svarar hon, alla dessa syrianer – och hon menade de syriska flyktingarna – de är inte kloka. Dessa unga karlar, de kastar sådana blickar. De har aldrig sett en flicka i frihet! Nej, jag hjälper dem inte. Okay, när vi i moskén samlar in pengar. Men annars, nej, jag hjälper dem inte.

En annan tjej med afghanska rötter som invandrat hit från Italien instämde i princip, men tyckte att man nog måste hjälpa de utsatta människona.

När jag sa att den första, den palestinska flickans argument är ungefär de samma som SD använder blev hon tyst. Med dem ville hon inte har att göra.

Men bara för att SD dra felaktiga slutsatser så måste ju inte min elevs farhågor och rädslor vara obefogade. Man måste nog i en demokrati få ställa de frågorna som uppkommer utan att bli stoppade i lådor som några i deras klass skulle ha gjort direkt om de hade hört det flickorna sa…

Kommentera

