Känner mig oinspirerad och föga inspirerande


Jag sitter i en dålig sits. Jag har äntligen fått en anställning som lärare på en skola som omfattar mer än 20%, får äntligen undervisar i andra ämnen än enbart mitt språk. Men jag känner mig oinspirerad och föga inspirerande. Vad beror detta på, tror du? frågar mitt inre jag.

För att ta upp det först: Jag är lärare, utbildad i ett land som inte längre finns. För att vara noggrant: Utbildningen på börjades i detta land 1986 och avslutades när landet var försvunnet 1991. Då hade det nya landet som ätit upp det andra beslutat att betyygen inte skulle gälla utan en påbyggnadsutbildning som skulle leda till någonting som de nya makthavarna kallade för Andra statsexamen, detta trots att min utbildning redan omfattade fem år med all pedagogiskt-praktisk utbildning som en lärarutbildning kan innebära med minst två timmar per vecka ute i skolorna från studiernas dag 1 och ett par längre praktikperioder. Mina ämnen då var ryska och geografi. 1997 kom jag till Sverige och började jobba som lärare i tyska, mitt modersmål, tyska som främmande språk, tyska som modersmål. Jag jobbade på många skolor, småjobb med kring 20%, alltid på flera skolor samtidigt, alltid kombinerat med andra jobb.

Förra året fick jag äntligen chansen att undervisa även i geografi, mitt andra ämne som jag har utbildat mig i. Och nu fick jag ytterligare ett ämne, Pedagogiskt ledarskap… Varför är jag inte nöjd då?

Jag stod senast idag inför min geografiklass, ett gäng glada, roliga ungdomar från – som det är i Malmö – hela världen. Bästa förutsättningar för en lyckad undervisning skulle man kunna tro. Men eleverna är helt ointresserade av att lära sig något nytt, av att undersöka världen som den är för att kunna förändra den. Det finns inga visioner, bara ett stoiskt desintresse som ersätts av mobiltelefoner där man kan whatsappa, instagramma, facebooka, snapchatta eller helt enkelt surfa.

Vad har jag i gengäld? En dator ansluten till internet, som jag producerar vackra powerpoints på, en beamer som sitter i taket som jag kastar dessa på väggen med. Ett tiotal atlasser (till 30 elever) och nu äntligen, tre veckor efter läsårets början, läraböcker, stora och tunga som stenar. Men jag har inte en enda väggkarta till förfogande. -Ja, men det går väl med Google maps!, var en av kommentarerna när jag påpekade detta. Hur ska jag undervisa i geografi utan en enda karta, geografins främsta redskap?

Idag blev jag lite nostalgisk och mindes min egen skolgång i mitt lands skolsystem som trots att det en gång var förebild för det svenska inte var tillräckligt bra för att t ex utan vidare godkänna lärarexamen från detta land… Jag blev lite alltså ostalgiskt och mindes att vi då hade massor med kartor på hela världen som satt på väggen i en speciellt inrättad geografisal där det också fanns modeller som förklarade solens och jordens och månens inverkan på varandra, som beskrev en kolgruva och mycket mera.

Jag mindes min undervisning i ryska som vi hade i speciellt, studiolikt inrättade salar med teknik att öva uttal med.

Jag mindes också att även vi ibland busade runt i klassrummet, men då var vi klass 7, 8, 9 kanske.

Mina elever här är 18-19 år gamla, går i åk 3 på gymnasdiet som motsvarar klass 12 på min tid, men uppför sig som om de gick i klass 3…

Och så går tankarna till mitt nya ämne som lades på mig, Pedagogiskt ledarskap, ett ämne som är snarlikt ett annat ämne som ges samtidigt för samma elevgrupp. Detta ämne fick jag veta en vacker måndag efter skollovet att jag skulle börja hålla samma torsdag – utan böcker, utan någonting.

På en annan skola där jag undervisar tyska (under 20%) tänkte man att det går mycket bra att ha elever från tre steg samtidigt i samma klassrum…

Vem är förvånat att skolan är som den är?

Kommentera

